سامانه بلیت الکترونیک سفرهای دریایی

تاکنون به هرمزگان سفر کرده‌اید؟ اگر بومی هستید که محال است سفر دریایی را تجربه نکرده باشید. حمل‌ونقل دریایی یا از این جزیره با آن جزیره رفتن، جز جدایی‌ناپذیر فرهنگ و زندگی مردم هرمزگان است. روزانه مسافرین زیادی به جزایری چون قشم و هرمز از تردد می‌کنند. این تردد درگذشته‌های نه‌چندان دور به‌وسیله شناورهای سنتی با درصد ریسک بالا و ایمنی کم صورت می‌گرفت. در حال حاضر سایر ترددها باهمت مسئولین زحمت‌کش بومی و به‌کارگیری فناوری‌های جدید و استفاده از شناورهای پیشرفته‌تر، ایمن‌تر و سریع‌تر، آن‌هم در مدت‌زمانی بسیار کمتر از گذشته انجام می‌گیرد.

حجم بالای سفرهای روزانه از مقصد بندر مسافری شهید حقانی بندرعباس انجام می‌شود که همواره در صدر پرترددترین بندرهای مسافری خاورمیانه است. در این میان دغدغه سفرهای امن‌تر در این مسیر دریایی مطرح شد و این امنیت نیازهای دیگری را نیز مطرح کرد. بیمه مسافرین، کنترل ظرفیت شناورها، تولید آمار تردد جهت تحلیل وضعیت و به‌کارگیری شناورهای مناسب در زمان ازدحام و یک مدیریت حساب‌شده برای برنامه‌ریزی‌های در سطح کلان. پس از جلسات و رایزنی‌ها، بسیاری از مشکلات روی کاغذ آمدند و برای جستجوی راه‌حل‌ها، گزینه‌های زیادی مطرح شد. دراین‌بین، شرکت فناوری اطلاعات جنوب باسابقه‌ای که در استفاده از فنّاوری‌های روز را داشت، در زمستان سال 92، پیشنهاد اجرای سامانه بلیت الکترونیکی سفرهای دریایی را باهدف رفع مشکلات مذکور به شرکت تعاونی شناورهای تندرو دریای بندر ارائه داد. درنهایت این پیشنهاد مورد استقبال مدیران تعاونی قرار گرفت.

مدتی بعد به‌منظور هماهنگی‌های لازم و اخذ مجوزهای مربوطه، جلسات بسیاری با مسئولین و مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی شهید باهنر برگزار شد. شرکت فناوری جنوب برای افزایش دقت خود در طراحی و پیش‌بینی هرگونه مشکلی، پرسش‌نامه‌هایی برای جمع‌آوری نظرات مسئولین و متصدیان طراحی، توزیع، جمع‌آوری کرد. این پرسش‌نامه‌ها با دقت هرچه بیشتر موردبررسی تیم فناوری جنوب قرار گرفت.

این شرکت به‌خوبی توانست ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف سامانه، نیازهای پایه و ریسک‌های طرح پیشنهادی را شناسایی و ارزیابی کند. هرمزگان شرایط ویژه آب و هوایی خاص خود را دارد. تحقیقات درزمینهٔ مسائل دریایی و ارائه راه‌کار برای آن، نیازمند آشنایی دقیق با حوزه دریا، اقلیم و فرهنگ هرمزگان است. فناوری جنوب با استفاده از محیطی شبیه‌سازی‌شده توانست نسخه ابتدایی این نرم‌افزار را ارائه دهد که در نوع خود موفقیتی بالقوه محسوب می‌شود. این نسخه در اولین فرصت در بندر شهید حقانی بندرعباس شروع به خدمت‌رسانی کرد که طرح مطالعاتی و بررسی‌های خود را تکمیل کند. میزان خطای بارکدهای QR در صورت مخدوش شدن بلیت چاپی مورد آزمون‌های متعددی قرار گرفت.

یک ضرب‌المثل ژاپنی هست که می‌گوید: «ما از پیروزی چیز کمی یاد می‌گیریم اما از شکست چیزهای زیادی». درنهایت شرکت فناوری جنوب موفق شد با آزمون‌وخطاهای بسیار یک نسخه کامل، بومی و کاربرپسند ارائه دهد که تمامی ویژگی‌های یک فناوری بروز را دارا باشد. با رفع نواقص اولیه سرعت چاپ هر بلیت به‌صورت هم‌زمان از 5 گیت صدور بلیت مختلف، به کمتر از یک ثانیه کاهش یافت؛ که این دستاورد در حال حاضر علاوه بر استفاده در سامانه بلیت الکترونیک سفرهای دریایی پیاده‌سازی شده توسط شرکت فناوری اطلاعات جنوب، مورداستفاده‌ی سایر سامانه‌های موجود است.

ازآنجایی‌که شرکت فناوری جنوب تمامی جوانب را در نظر می‌گیرد با صرف زمان بسیاری، آموزش کارکنانی که قرار بود در آینده از این سامانه استفاده کنند را در دستور کار تیم خود قرارداد. و این اتفاق پس از اتمام مرحله تأمین تجهیزات سخت‌افزاری صورت گرفت. شرکت جنوب پس از آموزش‌های مستمر و طی یک آزمون استاندارد عنوان لیسانس کاربر حرفه‌ای سامانه به کارکنانی که آزمون را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، ارائه کرد.

سامانه برای مدتی محدود به‌صورت موازی در کنار روال عادی فروش بلیت و گردش کنترل بلیت مورد بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفت؛ و پس از اعمال برخی اصلاحات جزئی در تابستان 1393 مورد بهره‌برداری قطعی قرار گرفت.

سامانه در زمان شروع بکار با 8 گیت فروش بلیت هم‌زمان برای مسیرهای بندرعباس به قشم و بندرعباس به هرمز برای 18 ساعت در روز فعالیت داشت که با توجه به احداث و بهره‌برداری از سالن ترانزیت مسافری، گیت‌های صدور از فضای بیرون به داخل سالن مذکور انتقال داده شد.

خوشبختانه با توجه به تمهیدات پشتیبانی نرم‌افزار و انتخاب مناسب سخت‌افزاری توسط مهندسین شرکت فناوری اطلاعات جنوب، در مدت بیش از چندین سال شروع بکار، مدت‌زمان خارج از سرویس بودن سامانه 0 دقیقه بوده است. همچنین سامانه توانسته است طی اعیاد نوروز سال 1394، 1395 برای ستاد نوروزی روزانه به بیش از 20000 نفر مسافر خدمات ارائه نماید؛ و یکی از موفق‌ترین بخش‌های ستادی نوروز با بهترین راندمان باشد. شرکت فناوری جنوب برای تمام مسافرانی که از این سامانه استفاده می‌کنند، سفری خوش آرزو می‌کند.