سامانه بلیت الکترونیک سفرهای دریایی

سامانه فروش بلیت در بندر شهید حقانی بندرعباس

از روزگاران گذشته حمل‌ونقل دریایی جز جدایی‌ناپذیر بندرعباس بوده و هست. تردد حجم بالای مسافرین به جزایر قشم و هرمز از عمده این سفرهاست و این مسیرهای دریایی قدمت چند صدساله دارند. این تردد درگذشته‌های نه‌چندان دور به‌وسیله شناورهای سنتی با درصد ریسک بالا و ایمنی کم صورت می‌گرفت. در حال حاضر باهمت مسئولین زحمت‌کش بومی و به‌کارگیری فناوری‌های جدید توسط شناورهای پیشرفته‌تر و ایمن‌تر در مدت‌زمان بسیار کمتر نسبت به گذشته انجام می‌گیرد.

با در نظر گرفتن حجم بالای سفرها روزانه از بندر مسافری شهید حقانی بندرعباس (پرترددترین بندر مسافری خاورمیانه)، مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولین، ایجاد سفری ایمن و خاطره‌انگیز برای مسافرین است. بیمه مسافرین، کنترل ظرفیت شناورها، تولید آمار تردد جهت تحلیل وضعیت و به‌کارگیری شناورهای مناسب در زمان ازدحام و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولین بوده و هست.

شرکت فناوری اطلاعات جنوب در زمستان 1392 پیشنهاد اجرای سامانه بلیت الکترونیکی سفرهای دریایی را باهدف مرتفع نمودن مشکلات مذکور به شرکت تعاونی شناورهای تندرو دریای بندر ارائه داد. این پیشنهاد مورد استقبال مدیران تعاونی قرار گرفت.

به‌منظور هماهنگی‌های لازم و اخذ مجوزهای مربوطه، جلسات متعددی با مسئولین و مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی شهید باهنر که مسئولیت کنترل و مدیریت بندر شهید حقانی را دارد برگزار شد. باهدف طراحی هر چه دقیق‌تر سامانه، پرسش‌نامه‌هایی برای جمع‌آوری نظرات مسئولین و متصدیان توسط کارشناسان شرکت فناوری اطلاعات جنوب طراحی، توزیع، جمع‌آوری و موردبررسی قرار گرفت.

پس از شناسایی ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف سامانه، نیازهای پایه و ریسک‌ها مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. پیرو آن لیست تجهیزات سخت‌افزاری با در نظر گرفتن شرایط ویژه آب و هوایی بندر شهید حقانی موردتحقیق، انتخاب و تأمین شد.

فرآیند توسعه نرم‌افزار با در نظر گرفتن جمیع شرایط مطالعه شده و آنالیز روش‌ها و فرآیندهای جاری خدمات مسافری در بندر شهید حقانی بندرعباس آغاز و نسخه ابتدایی در محیطی شبیه‌سازی‌شده در شرکت فناوری اطلاعات جنوب به همراه سخت‌افزارهای مربوطه مورداجرا و آزمون قرار گرفت. همچنین میزان خطای بارکدهای QR در صورت مخدوش شدن بلیت چاپی مورد آزمون‌های متعددی قرار گرفت. در این مرحله تمهیداتی جهت ارائه بلیت با کمترین زمان ممکن و سریع‌ترین روش به‌صورت پایدار موردمطالعه و پیاده‌سازی قرار گرفت؛ که حاصل آن، رفع نواقص اولیه سرعت چاپ هر بلیت به‌صورت هم‌زمان از 5 گیت صدور بلیت مختلف، به کمتر از یک ثانیه کاهش یافت؛ که این دستاورد در حال حاضر علاوه بر استفاده در سامانه بلیت الکترونیک سفرهای دریایی پیاده‌سازی شده توسط شرکت فناوری اطلاعات جنوب، مورداستفاده‌ی سایر سامانه‌های موجود است.

با اتمام مرحله تأمین تجهیزات سخت‌افزاری و پس از استقرار و نصب، فرآیند آموزش کارکنان با تدوین راهنمای استفاده از کار با سامانه آغاز و بازخوردش طی آزمونی با عنوان لیسانس کاربر حرفه‌ای سامانه از تمامی کارکنان دریافت گردید.

سامانه برای مدتی محدود به‌صورت موازی در کنار روال عادی فروش بلیت و گردش کنترل بلیت مورد بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفت؛ و پس از اعمال برخی اصلاحات جزئی در تابستان 1393 مورد بهره‌برداری قطعی قرار گرفت.

سامانه در زمان شروع بکار با 8 گیت فروش بلیت هم‌زمان برای مسیرهای بندرعباس به قشم و بندرعباس به هرمز برای 18 ساعت در روز فعالیت داشت که با توجه به احداث و بهره‌برداری از سالن ترانزیت مسافری، گیت‌های صدور از فضای بیرون به داخل سالن مذکور انتقال داده شد.

خوشبختانه با توجه به تمهیدات پشتیبانی نرم‌افزار و انتخاب مناسب سخت‌افزاری توسط مهندسین شرکت فناوری اطلاعات جنوب، در مدت بیش از سه سال شروع بکار سامانه مدت‌زمان خارج از سرویس بودن آن 0 دقیقه بوده است. همچنین سامانه توانسته است طی اعیاد نوروز سال 1394، 1395 برای ستاد نوروزی روزانه به بیش از 20000 نفر مسافر خدمات ارائه نماید؛ و یکی از موفق‌ترین بخش‌های ستادی نوروز با بهترین راندمان باشد.